en intressant motsägelse (som råkade bli ett litet försvarstal för poliser).

Igår när jag körde till tomelilla så reflekterade jag över när man möter bilister som blinkar med helljuset för att "varna" en för poliser längre fram. Denna grundtanken är fin, det är faktiskt så fint att jag kan bli lite tårögd över det. Att vi vill hjälpa varandra för att komma undan polisen, eller rättare fortkörningsböter. Att vi alla ställer oss på samma sida.

Men samtidigt är detta en motsägelse som är ganska intressant. I denna situationen väljer vi att ställa oss emot polisen, men samtidigt vill vi att de ska vara vår hjälpande hand när vi behöver den. Kanske är det så att polisyrket är ett av de mest otacksamma där människor vänder kappan efter vinden. Vi glömmer att även poliser är människor som trots sitt bästa inte kan göra underverk. Och det är intressant också att vi kanske rent omedvetet bara vill varna vissa människor för fortkörningsböter, men inte de som egentligen "förtjänar det". Att vi skulle gå igenom eld när det gäller våra nära och kära som har begått ett brott, men när de som "förtjänar det" står inför rätta tappar vi medmänskligheten på vägen. Vi är väldigt lojala vi människor, jag önskar bara att vi vore det mot alla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0