stockholm dag två


Så blev det söndag och vi började dagen med frukost.








Sen studsade vi hela vägen bort till tunnelbanan. Bokstavligen studsade som ni ser på sista bilden på mig.


Vi tog tuben till slussen där vi mötte upp Martina.




Vackra Stockholm.


Vi tre.


Vi gick bort till Fotografiska.




Robert Mapplethorpe hade hämtat inspiration från antikens och renässangens statyer, vilket han sedan återknöt till sin tid och kultur i New Yorks gayvärld under 1980-talet.



Jacqueline Hellmanns utställning Från andra sidan längtan handlar om henns vän Cizzi och deras vänskap, om hur mycket hon vill rädda henne men att hon inser att det egentligen inte spelar någon roll vad hon gör. Om samhällsideal, tvångsvård och längtan. Jacqueline ville fotografera sin samtid för att få fram det som inte annars syns.






Eleanor Coppolas son omkom i en olycka endast 22 år gammal. Utställningen Circle of Memory är både en fotoutställning och en offentlig minnesplats där besökarna får möjligheten att själva skriva ner sina minnen på små papperslappar och sticka in i halmen.










I utställningen Northern Women in Chanel har fotografen Peter Farago och stylisten Ingela Klementz-Farago förverkligat sina dröm om att dokumentera klassiska Chanel-kreationer genom kameran. Jag älskade det.




Liu Bolin är känd som den osynlige mannen som bokstavligt talat målar in sig själv i varje bild. En väldigt finurlig och intressant utställning.




Jacob Fällander skriver såhär fint om sin utställning I want to live close to you:

"Jag gjorde en resa jorden runt och besökte våra mest befolkade storstäder. Ett experiment med analog kamera i syfte att fånga hela världen på en bild. Hela världen på ett enda multiexponerat negativ.

Allteftersom platser och människor flöt samman framför mig, blev jag mer och mer fascinerad av hur nära varandra vi alla lever. För första gången i mänsklighetens historia är det fler av oss som bor i städer än på landet, och vi har lagt ner oändliga resurser på att skapa de mest makalöst infrastrukturerade urbana landskap.

Jag kan inte sluta fascineras av dessa skapelser.  Vårt sätt att leva på dessa plaster kan kanske tyckas groteskt men vi kommer faktiskt förvånansvärt bra överens i våra städer. Vi kanske tror oss vara annorlunda, vi kanske tror oss gilla eller ogilla varandra. Men ändå väljer vi att bo så extremt nära.: Bredvid, under, ovanpå.

Nära. Nära varandra."




Sen strosade vi runt i Gamla stan en stund, råkade hamna mitt i en orkesters spelning precis utanför slottet, gick vidare upp mot drottninggatan och Sergels torg.


Kaffepaus på gallerian.


Jag ville visa vart jag hade bott på Liljeholmen och den fantastiska utsikten.




När det närmade sig kväll åkte jag och Louise tillbaka till vandrarhemmet och lagade en god pastarätt.



Lite över åtta åkte vi till Hötorget och gick bort till biografen Saga och såg filmen Kronjuvelerna som var hur bra som helst. Ett perfekt avslut på vår söndag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0