några tankar om Stylisterna.

Jag har nu följt Stylisterna sen det började och känner att jag vill skriva något om det. För att alla ska vara med på noterna så är detta ett webprogram med systrarna fahrman i spetsen där det går ut på att tio deltagare ska lära sig att bli stylister. Konceptet är ungefär som top model, där man får olika sorters utmaningar/uppdrag och varje vecka röstas någon ut. Vinner man stylisterna får man en praktikplats på tidningen sofis mode, som är en bilaga till aftonbladet.

För det första tycker jag att detta är en bra grundidé, ett kul koncept. Själv har jag inte stött på något liknande, och det är rätt riktning att för en gångs skull hitta på något eget och inte rippa det från något annat land. Och det ligger väldigt rätt i tiden med alla unga fashionistas som förmodligen är helt galna i det här programmet.

Som sagt, det är en bra idé. Men det är synd att det inte fungerar lika bra i praktiken. Jag kan tänka mig att detta är ett seriöst försök att få människor att ta stylister mer på allvar, och inse hur mycket jobb detta yrket innebär. Och samtidigt som man får en inblick i just det, så blir deltagarna och programmet väldigt förlöjligat också i filmandet. Särskilt några deltagare uppfattas som extremt korkade och det blir lite dokusåpaaktigt vilket bara är tröttsamt. Givetvis drar drama mer tittare och om någon uppfattas som korkad så blir det desto mer underhållande. Men varför kan man inte bara göra ett professionellt och seriöst program utan den biten? Det hade varit så mycket mer intressant (och nytänkande) att titta på isåfall.

En annan sak som gör mig väldigt konfunderad är diskussionerna om deltagarnas egna stil. Det är speciellt två tjejer som får mycket skit för deras personliga stil, "att den inte passar in under sofis mode". För mig är detta bisarrt. När blev det negativt att ha en egen stil, är inte det något som borde hyllas? Att sofis mode är en komersiell tidning som ska tilltala en bred läsarkrets tror jag att alla deltagarna var väl införstådda i när de sökte detta programmet, men jag förstår inte riktigt varför de måste se ut som en kopia av sofi fahrman. Hur de ser ut påverkar inte hur de stylar andra personer, och resultatet av ens arbete måste väl ändå vara det viktigaste i detta yrket precis som det inte spelar någon roll hur en designer ser ut eftersom det är kläderna som skapas som måste vara i fokus.

För övrigt är hela stylistutbildningen väldigt märkligt, och då syftar jag inte bara på detta programmet. Man kanske inte ska stirra sig blind på själva huvudgrejen, men kan man verkligen lära någon om bra stil? Är inte det en talang, likt konstnärer och designers, som man "bara har"?


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Jag håller verkligen med dig om att Stylisterna knappast bidrar till att människor tar stylistyrket på större allvar, snarare tvärtom.



När det kommer till den personliga stilen, så fine, att ha en "egen" stil (vad det nu egentligen är kan dock diskuteras)borde snarare premieras. I den bästa av världar. Nu är det nog snarare så, tyvärr, att Sofi Fahrman helst vill ha en smal, snygg tjej som praktikant. För att det säljer. För att mode är lika mycket ett förmedlande av en viss livsstil som ett kreativt uttryckssätt. Folk vill helt enkelt inte ta emot stiltips från en medellång, normalviktig bohemtjej. Tyvärr är det så, och det vet Sofi Fahrman om.



Tror egentligen inte det handlar om att t.ex. Kajsa eller Elin har en personlig stil, utan om att de inte har kroppen och utseendet som krävs för att den egna stilen ska kunna upplevas som attraktiv av Sofis Modes läsare. Ska man kunna göra hippiestilen cool krävs det att man är typ Filippa Berg. Vill poängtera att jag inte tycker det är bra att det ser ut såhär, det är riktigt vidrigt, men tyvärr tror jag att det är det här det bottnar i.



Tycker det är himla bra att du skrev det här, har också funderat mycket kring det här programmet.

2011-02-22 @ 13:32:50
URL: http://www.aneditingeye.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0