såpopera.

Visste ni att när televisionen utvecklades i USA var den finansierad av reklamintäkter, oftast sponsrade företag hela program vilket medförde att att innehållet också skulle passa annonsörernas profil. Vissa annonsörer, till exempel tvättmedelstillverkaren Procter & Gamble, hade även äganderätten till programserier, och framförallt dramaserier, vilket gav upphov till genrebeteckningen såpopera på 1930-talet. Detta var känsloladdade dramaserier på dagtid som finansierades av "såpa"-tillverkare.

Det, och mycket annat viktigt och oviktigt, har jag lärt mig idag. Men nu har jag pluggat i ungefär sex timmar i sträck så jag tror det får räcka för idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0