varför jag vill bli journalist.

Just nu är jag och skriver antagningsprov till kandidatprogrammet i journalistik. För att komma in måste man ha klarat av 90 högskolepoäng, klarat antagningsprovet som består av nutidsrelaterade frågor och skriva en text om varför man vill bli journalist. Detta är lite läskigt och det känns som att jag lämnar ut mig väldigt mycket nu, men jag tänkte att ni skulle få läsa den texten.



Så länge jag kan minnas har jag fått svara på frågan vad jag vill arbeta med när jag blir stor, men mer sällan har jag fått motivera mitt svar. Jag antar att det har varit ganska självklart varför jag vill bli journalist. För mig blev det väldigt tydligt under gymnasiet när jag insåg hur mycket roligare alla mediakurser var jämfört med mitt huvudval naturvetenskap. Detta syntes också tämligen tydligt på mina betyg. De flesta av dessa lärare hade arbetat eller arbetade samtidigt som journalister och de blev mina nya hjältar som jag såg upp till. Jag ville bli precis som dem.

Eftersom jag är en sann nittiotalist som tror att precis allting är möjligt bara man vill det tillräckligt mycket, tycker jag också att det är min rättighet att få möjligheten att arbeta med något som jag verkligen älskar och brinner för. Jag förstår att det inte alltid kommer att vara varken lätt eller roligt och att det är oerhört hård konkurrens inom just denna yrkeskategori. Efter att ha läst kursen medie- och kommunikationsvetenskap är jag väl medveten om denna branschens baksida, och det vore extremt naivt att ens tro att jag aldrig i framtiden kommer att vara en del av denna. Även om jag sannerligen inte vill det. Men hur svårt det än kommer vara så kan jag inte tänka mig att arbeta som något annat än som journalist.

Jag vill arbeta som journalist därför att jag tycker om berättelser. Jag är helt övertygad om att alla människor oavsett kön, etnicitet, utbildning, bakgrund och så vidare, har en alldeles egen berättelse och jag vill vara dessa människors röst. Jag vill beröra människor med viktiga berättelser som får dem att vilja förändra. Jag vill hjälpa den lilla människans kamp, jag vill granska den stora makten och göra det som jag anser journalister är till för. Jag vill göra skillnad. Och jag kan göra skillnad.

Kommentarer
Postat av: sarah

hoppas det gick bra, sandra!

2011-05-13 @ 16:37:00
URL: http://playnomind.blogg.se/
Postat av: sofia

åh, heja heja! var söker du nånstans? jag är nämligen också intresserad av att läsa journalistik, men det är svårt att veta vilket program man ska välja....

2011-05-15 @ 11:55:33
Postat av: sandra

tack sarah! och sofia: i lund!

2011-05-17 @ 14:54:42
URL: http://sandyinwonderland.blogg.se/
Postat av: Bogart

Ah, vad kul! Kom du in på utbildningen eller blev det lärare istället? :)

Såg att det fanns lite olika journalistutbildningar: http://www.studeravidare.se/utbildningar/journalistutbildning - Vissa bara på ett år tydligen. Funderar på att söka till en sådan kanske.. kanske är enklare att komma in på också.. :)

Svar: Hej! Det blev lärare istället :) Lycka till i ditt pluggande!
Sandra Berg

2015-02-05 @ 14:14:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0