torsdagspaj.

Paj är något av det bästa jag vet, och torsdags slängde jag ihop en fantastiskt god av lite allt möjligt jag hade hemma. Det blev en kalkonpaj med fetaost, cocktailtomater, purjolök och vitlök. Här kommer receptet:



Ingredienser:

♥ 200 g (ca. 3,3 dl) vetemjöl
♥ 125 g smör
♥ 2 msk vatten
♥ 3 ägg
♥ 2,5 dl mjölk eller matlagningsgrädde
♥ så mycket fetaost man vill ha (jag tog ungefär en halv paket)
några cm purjolök
♥ 5-6 cocktailtomater
♥ 1 vitlöksklyfta
♥ 1 paket strimlad kalkon
♥ riven ost



Gör såhär:
1. Blanda ihop vetemjöl, smör och vatten till en smidig pajdeg.
2. Kavla ut degen i en form och förgrädda mitt i ugnen i 200 grader under 10 minuter.
3. Vispa ihop ägg och mjölk/grädde. Pressa ner en vitlök och tillsätt salt och peppar. Häll sedan äggstanningen i det förgräddade pajskalet.
4. Fördela skivad purjolök, tomathalvor, tärnad eller smulad fetaost och kalkon på stanningen. Strö över riven ost.
5. Grädda i 180 grader under 40-45 minuter.
6. Ät och drick ett glas rött till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0