recept; kryddig grönsaksgryta med linser

kryddig grönsaksgryta med linser

Förutom den vegetariska lasagnen (se förra inlägget) har jag lagat ett annat recept från bloggen vegetarisk måndag för ett tag sedan! En kryddig grönsaksgryta med linser som kommer rädda många höstkvällar när det blåser kalla vindar, det känner jag redan nu. 

Ingredienser: 
- 1 gul lök
- 1 röd chili (jag tog chilikrydda istället)
- 2-3 klyftor vitlök 
- 1 medelstor zucchini 
- 2 medelstora morötter 
- 400 g körsbärstomater på burk + 1,5 burk vatten
- 0,5 dl röda linser
- 2-3 msk tomatpuré
- 1-2 msk citronjuice 
- 1 tärning grönsaksbuljong
- salt och peppar 
- 1 tsk stark paprika (jag struntade i det)

Gör såhär: 
1. Hacka lök, vitlök och chili och fräs sedan i lite olja i en gryta. 
2. Riv zucchini och morötter grovt och tillsätt i grytan. Låt fräsa tills de börjar släppa vätska och rör om ofta. 
3. Häll på tomaterna, fyll tomatburken med vatten och häll på tills det blir lagom konsistens (det står 1,5 burk i receptet, men jag tog något mindre för att det inte skulle bli en soppa) 
4. Tillsätt linser, grönsaksbuljong, tomatpuré, pressad citron, salt, peppar och paprika. 
5. Låt puttra tills linserna är mjuka. 
6. Klart! Servera med förslagsvis matvete och en klick matyoghurt. 

kryddig grönsaksgryta med linser

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0