recept; fröknäcke!

fröknäcke!

Ett recept kommer lastat! Förra veckan testade jag för första gången att göra det omåttligt populära fröknäcket, som det med all säkerhet finns tusentals olika recept på. Här kommer ett till, som är väldigt enkelt och det blir väldigt gott!

Du behöver:
- 2 dl majsmjöl
- ½ dl linfrön
- ½ dl sesamfrön
- 3/4 solroskärnor
- 1/4 pumpakärnor
- ½ dl olivolja
- Grovsalt, t.ex. flingsalt

fröknäcke!

Gör såhär:
Sätt ugnen på 150 grader och förbered en plåt med bakplåtspapper. Rör ihop alla ingredienser och tillsätt 2 ½ dl kokande vatten och rör om. Häll ut på bakplåtspappret och platta ut smeten så att det blir ett jämnt lager. Häll sedan på lite flingsalt (jag tog för mycket första gången och fick göra om, så var lite försiktig) och in i ugnen längst ner i ca. 1 timme och 15 minuter. I receptet jag använde stod det en timme, men jag hade dem innen en kvart extra och det blev superbra!

fröknäcke!

Ta ut knäcket ur ugnen och låt det svalna på ett galler. Bryt i mindre bitar och  ät sedan med ditt favoritpålägg och dö en smula så gott det är! Smakar lite som popcorn iomed majsmjölet och det är ju aldrig fel!

Kommentarer
Postat av: maria

OMG SER SÅ GOTT UT! BLIR EXTREMT SUGEN <3

2014-07-09 @ 21:29:18
URL: http://mariao.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0