recept; fisksoppa med saffran

Fisksoppa med saffran

För ett tag sedan gjorde jag denna fantastiskt goda fisksoppan med saffran som jag tänkte dela med mig receptet av! 

Till fyra personer behöver du: 
- 400 g lax (funkar även med annan fisk, typ torsk)
- 1 gul lök
- 1 vitlöksklyfta
- 2 morötter 
- 7 dl fiskbuljong (vatten + fond/tärning) 
- 20-30 körsbärstomater
- 3 dl grädde
- 1 pkt saffran
- 200 g räkor
- 1-2 msk pressad citron

Gör såhär: 
Tärna och salta fisken (alltså torrimma fisken). Finhacka lök och vitlök samt skiva morötterna. Fräs löken och morötterna i en kastrull/gryta i några minuter och häll sedan på buljongen och låt koka i 10-15 min. Tillsätt sedan halverade tomater, grädde, saffran och fisken, låt sedan sjuda tills fisken är klar (ca. 5-10 min). Lägg i räkorna i slutet så att de precis hinner bli varma och smaka sedan av med citron, salt och peppar. Klart! 

Fisksoppa med saffran
 
Ikväll ska jag laga den till min mamma och så ska vi äta den med bubbligt vitt vin till. <3

Kommentarer
Postat av: Des

Hej! Kan du inte blogga om Ystad-spaets brunch snart? Såg på Instagram att du var där och jag försöker hitta en vettig recension på stället men utan resultat. Hade varit intressant att se vad du tycker, enligt dina bilder såg det gudomligt ut 😊 Tack annars för en fin blogg!

Svar: Hej! Det kommer på söndag! :) tack för dina fina komplimanger, det värmer!
Sandra Berg

2014-11-14 @ 12:52:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0