recept; pastasås med aubergine

fredagsmiddag med maria och linnea!
 
Jag måste dela med mig av receptet på pastasåsen med aubergine som jag bjöd på i fredags! Ursprungligen från vegetarisk måndag men jag följde inte receptet helt så här kommer min version: 

Ingredienser till 4 personer: 
- 1 gul lök
- 2 medelstora morötter
- 3 klyftor vitlök
- 2 auberginer 
- 1,5 dl rött vin
- 2 msk tomatpuré
- 500 g krossade tomater 
- 1 tärning grönsaksbuljong
- en halv kruka färsk basilika
- chili
- salt och peppar
 
Gör såhär: 
1. Skala och hacka löken. Riv morötterna grovt. 
2. Hetta upp olja i en stor stekpanna, fräs lök och morötter i 5 min. 
3. Finhacka vitlök och skär auberginen i tärningar. Tillsätt sedan dessa i stekpannan. Salta och fräs i 5 min.
4. Tillsätt tomatpuré och rött vin, låt koka in och tillsätt sedan tomatkross och chili. Lägg i buljongtärningen. 
5. Låt puttra i ungefär 20 min, tills auberginen blivit mjuk.
6. Smaka av med salt och peppar. Servera med pasta, massa parmesan och ett glas rött! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0