recept; dumlekakor

När jag gick på mellanstadiet hade vi fredagsfika i skolan där man fick turas om att ta med kakor av något slag. Jag tog alltid med dumlekakor som mamma hade bakat och det blev succé! Alla älskade dem och ville ha recept. Jag kommer ihåg att jag var så stolt, min mamma hade gjort de där. Min mamma var bäst i hela världen på att göra dumlekakor.

Så när söta saker hade tema barndomsminnen i tävlingen månadens sötsak, var det självklart att jag skulle göra en nostalgitripp till nittiotalet och baka dumlekakor. Här kommer receptet!

Ingredienser:
♥ 200 g margarin
♥ 1 dl socker
♥ 3 dl mjöl
♥ 1 tsk bakpulver
♥ 20 dumlekakor

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop socker, mjöl och bakpulver. Hacka margarinet i bitar och blanda allt till en deg, rulla sedan degen till 20 små bollar och lägg i formar. Tryck ner en kola i varje boll, sätt in i ugnen och ta ut efter 10-12 minuter!


Kommentarer
Postat av: Ellinor

Åh, detta känner jag igen. Min moster, som är en riktig gottegris, spettsade till det ännu ett snäpp och la dumlekolan i botten och la en noblesskiva ovanpå - så mäktigt så det var bara in klokt :)

2010-06-09 @ 20:49:32
URL: http://www.thisismycupoftea.blogspot.com
Postat av: sandra

ellinor: åh, gud! det låter alldeles gudomligt. det måste jag testa!

2010-06-09 @ 21:46:20
URL: http://sandyinwonderland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0