tankar om inredning: vardagsrummet

 
Om exakt två veckor flyttar jag in i min nya lägenhet (mer om den här och här) och min ambition är att visa er hur jag har tänkt rum för rum i samband med flytten! Sedan är det såklart inte särskilt realistiskt att visa inspirationsbilder från pinterest (som jag gör nedan) eftersom dessa oftast utgår från betydligt större hem och med andra möjligheter. Det är också ganska svårt, tycker i alla fall jag, att planera när en bara har varit i lägenheten ett fåtal gånger och även om jag har måtten så blir det svårt att föreställa sig vad som får plats och så vidare. Så ja, helt enkelt är detta vad jag tänker just nu och kanske inte alls blir så i slutändan. 

Som ni ser på planlösningen ovan så är vardagsrummet det största rummet i lägenheten med inte mindre än 3 fönster och en dörr ut till balkongen. 
 
bildkällor via pinterest 

Här kommer några komponenter som jag tänker att vardagsrummet ska innehålla: 

Soffa: Jag har beställt en ny soffa som kommer levereras på inflyttningsdagen. Den är ljusgrå, stor och fin! Om det får plats ska jag behålla mitt vita soffbord från Ikea, annars hade det kanske varit fint med ett runt? 
 
Läkarskåp: En inredningsdröm jag har haft länge är att ha ett vitrinskåp som ser ut som ett gammalt läkarskåp där jag kan ha massa fint porslin. Ett sådant tänker jag blir finfint i vardagsrummet! Det blir med stor sannolikhet detta från Ikea, antingen i vitt eller mörkgrått. 
 
Växter på golvet: Något jag tycker är så himla fint är stora växter på golvet, antingen i lerkrukor eller i korgar. Jag har en korg från afroart som kommer bli superfin med min stora fiolfikus! 
 
Kontor: Något jag verkligen vill få plats med är en kontorsdel där jag kan plugga och redigera bilder. Får det plats tänker jag att en svart eames stol med kromade ben kommer bli p e r f e k t. Kärleken jag känner inför den stolen, alltså. Kanske inte helt hälsosam. Dock är frågan om det blir bäst med en svart stol till ett svart skrivbord, eller om en borde satsa på en vit istället? Denna lådhurtsen i grått är också väldigt tjusig, så om det får plats bredvid skrivbordet hade det varit härligt. 

Tavelvägg: En tavelvägg ovanför soffan tror jag blir kanoners. 

Hyllsystem: Sedan jag såg sandras inlägg och saras inlägg om deras nya hyllsystem så blev jag så himla sugen på att göra en egen variant! Båda två har använt sig av ett ELFA-system som verkar bra och prisvärt. Dessutom så är det ju så himla fint med böcker sorterade efter färg, så det ska jag nog testa också. I detta hyllsystemet tänker jag att teven ska få plats, eftersom det typ är omöjligt att hitta snygga tevemöbler. 
 
Matplats: En liten matplats hoppas jag också ska få plats i detta rummet, och då tänker jag ha kvar mitt runda bord med svarta stolar till. Tror det kommer passa finfint vid balkongen. 

Kommentarer
Postat av: maria

älskar detta inlägg! kommer bli sjukt snyggt med hyllmöbeln vid tv:n!

2015-09-18 @ 06:44:37
URL: http://mariao.blogg.se
Postat av: Mamma

Det skall bli så kul och intressant och se hur fint du kommer att inreda din nya lya😊Tänk snart är det dags😉

2015-09-18 @ 18:48:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0