om varför jag läser religionshistoria.

När jag har berättat att jag läser religionshistoria blir många förvånade. Det är väl inte det du vill syssla med? Det ska väl inte du jobba inom? Och till en början visste jag inte riktigt vad jag skulle svara. Jag valde denna kursen för att det verkade kul och intressant, för att vara kortfattad. Och jag tycker det är fantastiskt att man kan få möjligheten idag i sverige att få läsa en kurs bara för att det är "kul och intressant". Allt man gör behöver inte leda till en karriär, det kan faktiskt leda till att man växer som människa också.

Men jag läser även denna kursen därför att jag tycker att religion är oerhört viktigt. Både för mig som människa och för att kunna förstå andra människor. Eftersom religon har varit en så stor del av många människors liv (det var inte så länge sen sverige hade en statskyrka till exempel) har den också präglat samhället enormt. Inom många religioner är inte det väsentliga vad man tror på, utan hur man gör det. Handlingarna står i centrum och det påverkar ju alla runt omkring. Exempelvis är det bara 20 procent judar i jerusalem som kallar sig troende, men en mycket större procent lever som judar i praktiken. Även inom islam är handlingarna en stor del av religionen, och likaså i hinduismen. Även om man är sekulariserad, och detta gäller också till stor del i sverige, lever man fortfarande kvar i traditionerna som religionen har innefattat. Skapar man en förståelse till varför människor lever som de gör, kan man kanske också utveckla en acceptans och respekt, och på den vägen besegra fördomarna som skapar stora missförstånd.

Kommentarer
Postat av: susanne berg

Vilket intressant inlägg Sandra! Precis så är det för mig också. Många kan inte riktigt fatta att jag jobbar inom kyrkan. Jag tycker att jag är lyckligt lottad som har förmånen att få göra det. Många fina möten med intressanta människor! Mamma

2010-10-08 @ 09:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0