gunnar ardelius



Jag tänkte tipsa om två smått fantastiska böcker jag läste i somras. Båda är skrivna av den eminente Gunnar Ardelius och den första boken heter jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket.



Den börjar med att Morris träffar Betty.




Och dom blir kära i varandra.

"Jag vill inte vara kär på det sättet, som alla andra tråkmånsar. Vår kärlek är annorlunda.  Den handlar om oss."



"Till en början fanns alltid valet att vara ensam. Sedan blir det inte ett val längre. När slutade det vara ett val? Vad är det i mig som som har slutat att välja dig, som istället har flyttat in i dig så att jag måste vara med dig för att kunna vara med mig själv?"

Detta kan vara det finaste citatet.



Gunnar Ardelius har ett magiskt språk och fina och finurliga detaljer.





Men detta är inte en kärlekshistoria som slutar lyckligt.

"Det är som att de hela tiden häller mer färgglatt strössel på en smältande mjukglass."



I uppföljaren bara kärlek kan krossa ditt hjärta är Morris fortfarande kär i Betty. Men dom är bara en fin tanke som inte fungerar i praktiken.



I denna boken får man lära känna Morris pappa också.



Han är en ganska enastående figur.



Morris är fortfarande en hopplös romantiker, och väldigt olycklig.

"Han tar upp en daggmask från gatan. Sliter den i två delar. Nu är den inte lika ensam längre. Han kastar stumparna åt varsitt håll. Är de menade för varandra så kommer de att hitta tillbaka till samma ställe. Hjärtat styrs av ett retledningssystem som skapar och överför elektriska signaler. Kärleken skulle kunna vara en elektrisk kortslutning i hjärtat. Daggmaskar har inte några vidare stora hjärtan. De är slemmiga ändå."




"Prata inte med mig. Jag blir så lätt förälskad."



Pappan har ett svagt hjärta.



Men så träffar Morris Lena som också tycker om att springa, och tillsammans med Morris pappa åker de på träningsläger söderut.



Så händer det som inte får hända. 



Men så slutar det på något sätt bra ändå.

Läs dessa böckerna för guds skull. Eller för er egen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0