onsdag, martinabesök och morotspaj.

wednesday.

På pricken en vecka sedan fick jag finfint besök av Martina! Jag bjöd på morotspaj till lunch och vi tog igen vad som hade hänt sedan sist, om hur sommaren hade sett ut och hur hösten kommer att bli. Så himla fint att vi fortfarande ses emellanåt trots att vi bor väldigt långt ifrån varandra.

Jag tänkte dela med mig utav receptet på pajen jag bjöd på för det blev väldigt gott!

wednesday.

Morotspaj från tidningen Buffé

Du behöver till pajdegen:
♥ 100 g smör
♥ 2 ½ dl vetemjöl
♥ 1 dl riven ost
♥ 2 msk vatten

Fyllning:
♥ 2 gula lökar
♥ 4 morötter
♥ 2 msk olja
♥ 2 vitlöksklyftor
♥ salt
♥ peppar
♥ 1 tsk pressad citron
♥ 3 ägg
♥ 2 dl mjölk
♥ 1 dl riven ost
♥ 150 g cream cheese

Gör såhär:
1. Skär smöret i bitar och blanda tillsammans med mjöl och ost i en matberedare. Kör runt till en grynig massa, tillsätt vatten och forma till en deg.
2. Tryck ut pajdegen i en pajform och låt vila i frysen i ca. 10 min.
3. Sätt ugnen på 200 grader.
4. Förgrädda pajskalet i ca. 10 min.
5. Fyllning: Skala och skiva löken, tvätta och riv morötterna grovt. Fräs lök och morötter i oljan i ca. 10 min, pressa i vitlöken, salta och tillsätt citronen.
6. Vispa ihop ägg och mjölk med kryddorna.
7. Lägg morotsblandningen i pajskalet, strö över osten, häll på äggstanningen och klicka på cream cheese.
8. Grädda i nedre delen av ugnen i ca. 25 min.
9. Servera med en sallad!

wednesday.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0