lucka 23: berätta om en gång när du kände dig ensam.

Den 11 januari 2011 skrev jag ett blogginlägg om en natt på kristianstad sjukhus. Jag skrev såhär:
 
"Olyckligtvis slutade minlördagskväll i framsätet på en ambulans till kristianstad sjukhus. Det är första gången jag har åkt i en ambulansbil, även om det inte var jag som var patient så kändes det väldigt... absurt. Smattrande regn på biltaket och en ambulanssjukvårdare i förarsätet som ställde frågor och försökte vara trevlig. Att känna sig så totalt hjälplös när ens bästa vän ligger i fosterställning för att hon har så ont i magen att hon gråter. Frustration över att sjuksköterskor och läkare bara behandlar henne som ett jobb och inte som en människa. Efter några timmar fick hon komma upp på en avdelning, men då fick jag inte stanna kvar längre. Halv fyra en lördagsnatt, tog mig ut genom akutmottagningen och kollade upp att första tåget gick halv sex. Jaha. Ringde och frågade vad en taxi kostade till lund, femtonhundra. Skämtar du, frågade jag mannen i mobilen. Skämtar du med mig. Jag har tvåhundra kronor på mitt kort, jag har ingen aning om var stationen ligger i kristianstad och jag vet inte var jag ska ta vägen. Den smällen. Så ringer min vän och säger att jag får stanna ändå, sköterskan sa att jag kunde sova på en soffa. Försöker hitta rätt våning igen, vandrar omkring på ett helt tomt sjukhus. Det var något av det sjukaste jag har varit med om, kändes som en skräckfilm. Hittade till slut rätt våning och rätt sköterska som visade var jag kunde få sova en stund, och hon frågade om jag ville ha en filt och ja, det vill jag väldigt gärna tack. Sova en timme och sen ta en taxi till stationen, snäll taxichaufför som gav mig ett billigare pris och så första tåget till lund. Det tar en timme att åka mellan kristianstad och lund, men som tur är så gick det väldigt smärtfritt och snabbt. Prata med mamma i telefonen när jag väntade på bussen, och så äntligen hemma. Så lycklig över det."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0