lucka 4:

 
I fjärde luckan i Emily Dahls julkalender ska en berätta om hur en får sina kläder att hålla längre.
 
Det är något jag i ärlighetens namn inte är så värst duktig på, tyvärr. Jag skyller det framför allt på att jag inte har möjlighet att hänga upp mina kläder i en ordentlig garderob utan får vika ihop klänningar och allt annat i två överfulla byråer. Förutom mina jackor som tack och lov har en stång att samlas på. Jag letar efter en större lägenhet där jag kan hänga upp allt som bör hängas upp på ordentliga galgar och förvaras på ett bra sätt.
 
Däremot tvättar jag inte mer än nödvändigt, alltså när det är smutsigt eller luktar mindre gott. Jag tänker att det iallafall gör att kläderna slits mindre. Om något skulle gå sönder kan jag såklart laga det med min symaskin, men gränser finns givetvis. Och jag slänger i princip aldrig kläder, utan skänker alltid till secondhand eller ger bort till vänner. Det är ju också ett sätt att få kläder att hålla längre, tänker jag.
 
Men jag förstår att en med all säkerhet kan göra oändligt mycket mer än detta. Har ni några tips?

Kommentarer
Postat av: maria

jag kom på en sak till som jag glömde skriva i mitt inlägg, nämligen att en ska slänga iväg sköljmedlet och aldrig mer använda det när en tvättar! jag har tvättat utan sköljmedel i ett halvår nu och märker ingen skillnad i "mjukhet" på kläderna. sköljmedel är inte alls bra för miljön när det kommer ut i naturen efter att vi spolat ner/ut det. dessutom besparar en sig själv och sina kläder några extra kemikalier när en skippar sköljmedlet! det är mitt tips :) PS notera vilken tid denna kommentar skrevs. gomörra!

2013-12-05 @ 07:01:27
URL: http://mariao.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0