denna sommaren

samtliga bildkällor via pinterest

Denna sommaren har varit annorlunda än förra på många sätt. Förra sommaren jobbade jag på hemtjänsten i Limhamn och fick knappt träffa min lilla räv alls. Denna sommaren hänger vi hela tiden, förutom på lördagar när jag fotograferar bröllop.

Veckorna ser ganska lika ut. På vardagarna sover vi länge på morgonen, steker bananpannkakor till frukost, tittar på dåliga tvprogram, dricker lite för många koppar kaffe, tränar och redigerar bröllopsbilder. Varje kväll innan jag ska sova läser jag i minst en timme och så somnar jag till ljudet av en podcast. Helst till en jag redan har hört för annars ligger jag och lyssnar för länge i mörkret.

Och så på fredagen åker jag till Tomelilla för att låna bil och för att lämna Alice som stannar hos mina föräldrar när jag fotograferar på lördagen. Sedan åker vi hem igen på söndagen. Och så börjar det om igen på måndagen. Sovmorgon, kaffe, bildredigering och träning.

 
Jag blir besatt av ett spel på mobilen i taget och spelar tills jag kräks på det. För några veckor sedan var det wedding dash (jobbskadad) där en skulle vara servitris och servera bröllopsgäster. Just nu är det ett jaktspel där en ska skjuta olika vilda djur. Väldigt passande för en vegeterian. Men det är så spännande, trots att det gör ont varje gång jag dödar ett djur.
 
Denna sommaren har det funnits så mycket tid att tänka. Och det är nog bra. Vad vill jag. Varför vill jag det. Hur vill jag göra det. Vem är jag. Varför är jag som jag är. Vill jag vara annorlunda?

Det var länge sedan jag läste så mycket som jag har gjort denna sommaren hittills, och just nu håller jag på med Nina Åkestams meningen med hela skiten. Jag har mer än halva kvar men än så länge är den fantastisk. En sak som jag tar med mig är ett avsnitt hon skriver om ens inre tant/gubbe. Hur vill min inre tant att livet ska vara när jag är 85 år? Vad kan jag göra för val idag för att livet ska bli så? För min inre tant spelar det kanske mindre roll vad någon tycker om jag gör en viss sak, eller vad jag har på mig första dagen i skolan eller på jobbet. Och då är det helt enkelt kanske inte så viktigt som det kan kännas i stunden.


Kommentarer
Postat av: maria

<3

2014-08-07 @ 21:58:48
URL: http://mariao.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0