konsten att ta betalt

Något av det svåraste med att ta uppdrag, exempelvis inom fotografi som jag gör emellanåt, tycker jag är att ta betalt för arbetet en utför. Att kunna värdesätta sig själv. Att ens kunna säga att jag är fotograf har varit svårt för mig, men jag övar och försöker att säga det stolt varje gång. Om jag får betalt för fotograferingar är det väl klart att jag är fotograf. 
 
UnderbaraClara har iallafall skrivit ett väldigt bra inlägg om just det här, konsten att ta betalt
 
 
I inlägget listar hon tio tips hon har lärt sig genom åren. Mina tre favorittips: 

"Förhandla via mail och inte IRL om du är osäker. Och vill någon ändå göra det med dig kan du alltid be att få återkomma med besked. Gå hem och räkna på din kammare i lugn och ro. Du ska inte stressas att godta ett bud bara för att du inte hinner räkna efter på det ordentligt. Du får alltid fundera på saken – allt annat är oseriöst från uppdragsgivarens håll."

"Du skämmer inte ut sig när du begär ”för mycket” pengar för ett jobb. Vad som är för mycket är dessutom godtyckligt. När jag är för dyr för någon tänker jag inte ”Ojoj vad pinsamt” utan ”Jaha, det var synd att de inte hade råd med mig”.  Och om jag tar in en offert från någon och den är tokbillig så blir jag inte glad utan orolig. Tänker att den nog är lite desperat och orutinerad."

 "Om det gäller löneförhandling lite mer generellt ska ni nu få mitt bästa tips (jag har ju förhandlat med en del gubbar genom åren). Så här gör man: Säg vad du vill ha betalt och sedan är du tyst. Jag menar tyst. Det kan handla om flera minuter. Och den som först börjar prata har förlorat. Jag lovar, så är det. Vet du med dig att det kommer bli svårt – ta med penna och ett anteckningsblock. Och när du sagt vad du vill säga och det blir obekvämt tyst, då ritar du lite i blocket och orkar hålla tyst lite till." 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0