världens godaste tomatpaj



Igår var min kära kusin johanna här och förutom bio och massa snickelisnack, så bjöd jag henne på världens godaste tomatpaj. Jag tänkte att ni skulle få receptet!



Pajdeg:
50 g smör
♥ 1,25 dl vetemjöl
♥ 2 msk kallt vatten

Fyllning:
3 tomater
♥ 1 gul lök
♥ olja
♥ 1 msk tomatpuré
♥ rosmarin
♥ timjan
♥ salt och peppar
♥ riven ost

Gör såhär:
1. Hacka samman smör och mjöl, tillsätt vatten och arbeta samman till en deg. Kavla eller tryck ut den i en form och låt stå kallt en stund.
2. Värm ugnen till 225 grader.
3. Skala och hacka tomater, samma sak med lök.
4. Värm upp lite olja och lägg sedan i lök. Låt den mjukna utan att få färg.
5. Blanda ner tomathack, tomatpuré och alla kryddorna (mängd efter egen smak). Låt det puttra ihop till en ganska torr massa.
6. Grädda pajskalet i 10 minuter.
7. Lägg hälften av den ost du tänker använda i bottnen på pajen, lägg över fyllningen och sedan ost ovanpå.
8. Grädda i ugnen i 10-15 minuter.

Jag serverade pajen tillsammans med gurka, babyspenat, fetaost och lite olja. Bon apétit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0