oreos och chokladcupcakes med jordnötsfrosting.

Två av mina recept som jag använde till lördagens festligheter hämtade jag från boken söta saker som är skriven av Therésia Erneborg som driver en blogg med samma namn som boktiteln.  



Det första är hemmagjorda oreos och då behöver man:
♥ 1 ½ dl strösocker
♥ 1 dl kakao
♥ 3 dl vetemjöl
♥ 1 tsk bikarbonat
♥ 1 krm salt
♥ 150 g rumsvarmt eller flytande smör 
♥ 1 ägg lätt uppvispat

fyllning:
♥ 50 g smör
♥ 2 ½ dl florsocker
♥ 1 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Blanda ihop alla torra ingredienser och rör sedan ner smöret, sist i med ägget. Gör ungefär 40 runda platta kakor, antingen genom att forma degen som en rulle och skära dem i skivor eller genom att kavla ut den försiktigt till några millimeters tjocklek och stansa ut kakor med ett runt pepparkaksmått. Lägg kakorna på plåt täckt med bakplåtspapper och grädda dem mitt i ugnen i åtta-tio minuter i 175 grader. Rör samman ingredienserna till fyllningen, bred ut på undersidan av hälften av de svalnade kakorna och lägg på resten som lock.



Det andra receptet är chokladcupcakes med jordnötsfrosting och då behöver man:
♥ 125 g rumsvarmt smör
♥ 2 ägg
♥ 1 ½ dl mjölk
♥ 4 ½ dl vetemjöl
♥ 2 tsk bakpulver
♥ 2 msk kakao

fyllning:
♥ 50 g mjölkchoklad

jordnötsfrosting:
♥ ½ dl jordnötssmör
♥ ½ dl naturell färskost av typen Philadelphia
♥ ca 3 dl florsocker (jag tog något mindre och det funkade bra)

Gör såhär:
Blanda smör och strösocker och rör sedan ner äggen, ett åt gången. Rör ner övriga ingredienser och häll smeten i muffinsformar. Bryt mjölkchokladen i bitar och stick ner några i varje form. Grädda muffinsen mitt i ugnen, 175 grader varm, i 20 minuter. Rör ihop ingredienserna till frostingen, använd så mycket florsocker som behövs för att glasyren ska bli fast och slät. Spritsa generöst med frosting över muffinsen när de har svalnat och dekorera eventuellt med färgglatt strössel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0