recept; vegetarisk lasagne med ratatouille och keso

lasagne och johannabesök!lasagne och johannabesök!

Igår kom min fina kusin Johanna på besök och jag bjöd henne på vegetarisk lasagne till lunch! Efteråt slängde vi oss på varsin handduk i parken och hade det gött i parken några timmar innan jag cyklade till ett indoor walking pass där jag höll på att kräka i slutet så jobbigt det var. Men det var kanske också första gången jag fick typ tusen adrenalinkickar under passet som gjorde att jag kunde ta i som aldrig förr. Härligt!

Lasagnen blev iallafall fantastiskt god så därför tänkte jag dela med mig av receptet! Jag hittade det på bloggen vegetarisk måndag och det innehåller följande ingredienser:

- 1 gul lök
- 2 stora vitlöksklyftor
- 1 squash (jag hittade ingen i affären så jag tog zucchini istället, funkade det också!)
- 1 aubergine
- 1 röd paprika
- 1 gul paprika
- 400  g krossade tomater
- salt och peppar
- olivolja att steka i
- pressad citron eller vitt vin (jag använde pressad citron)
- 500 g keso
- lasagneplattor
- riven ost

Gör såhär:
1. Hacka lök och vitlök, och skär resten av grönsakerna i centimerstora tärningar.
2. Hetta upp olivolja i en kastrull och tillsätt alla grönsaker utom de krossade tomaterna.
3. Fräs grönsakerna en stund under omrörning och tillsätt sedan tomaterna.
4. Krydda, lägg på ett lock och låt småputtra i ca 30 minuter samtidigt som du rör om då och då.
5. Efter 30 min kan du tillsätta lite pressad citron eller lite vitt vin.
6. Låt röran svalna något medans du sätter på ugnen på 175 grader.
7. Varva ratatouille, keso och lasagneplattor i en ugnsfast form, första och sista lagret bör vara ratatouille. 
8. Strö över riven ost efter egen smak och grädda i ugnen i 30-40 minuter eller tills lasagneplattorna är mjuka.
9. Klart!

lasagne och johannabesök!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0