recept; ugnsbakad gröt

ugnsbakad gröt
 
Jag kan tycka att vanlig havregrynsgröt är ganska tråkigt, så när jag såg detta receptet på Floras blogg blev jag väldigt nyfiken! Resultatet smakade nästan som paj och hur festligt är det inte att äta paj till frukost? 

För 1 portion ugnsbakad gröt behöver du: 
✍ 1 ägg
✍ 1 dl havegryn
✍ 1 banan
✍ 1 päron
✍ 1 msk jordnötssmör
✍ 1 krm bakpulver
✍ 1 krm salt
✍ kokosflingor

Gör såhär: 
1. Sätt ugnen på 200 grader och smörj en ugnssäker form. Jag använde en matlåda i glas från IKEA (kostar 39:-) som var lagom stor. 
2. Mosa bananen, hacka päronet och blanda ihop frukten med övriga ingredienser förutom kokos. Blanda antingen direkt i formen eller i en skål. 
3. Toppa med kokos och sätt in i ugnen i cirka 17 minuter eller tills gröten fått fin färg. 
4. Ät som den är eller toppa med något gott. En dag åt jag den med vaniljkvarg och då blev det verkligen mer som en efterätt. Efterätt till frukost = succé! Enligt Flora var detta till en portion, men för mig blev det för mycket med en hel form till frukost så jag åt bara en halv och åt ett kokt ägg till istället. Men det är ju väldigt individuellt vad en orkar äta. Väldigt gott blev det iallafall! 
 
ugnsbakad gröt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0